Veel werkende inwoners van gemeente Dronten hebben financiële zorgen. Toch maken zij geen gebruik van regelingen waar ze misschien wel recht op hebben. Waarom niet? Wat houdt hen tegen? En wat zou hen wél verder helpen? Met een doelgroeponderzoek brachten we hun leefwereld in beeld – met inzichten en persona’s die helpen om deze inwoners beter te begrijpen en effectiever te bereiken

“Als ik mensen om hulp vraag, komen ze tot de conclusie dat ik of te veel verdien of in zo’n specifieke situatie zit dat ze niet kunnen helpen”- Avelie
“Ik wil erbij horen, en wil niet gezien worden als niet zelfredzaam. ik wil geen medelijden, we zijn geen zielig gezin”- Anoniem
Situatie
Werkende inwoners met geldzorgen niet bereiktDe bestaansonzekerheid onder werkenden is merkbaar en zo ook in gemeente Dronten.
Door de energietoeslagen kwam deze relatief nieuwe groep werkende inwoners meer in beeld. Om inwoners te ondersteunen richtte de gemeente een Tijdelijk Gemeente Noodfonds voor hulp aan inwoners die in acute financiële nood verkeerden door bijzondere omstandigheden, zoals onverwachte of onverzekerde gebeurtenissen. Het aantal aanvragen was echter lager dan verwacht. De doelgroep bleek niet (voldoende) bereikt of geholpen te kunnen worden. Om deze inwoners beter te begrijpen, te bereiken en passende ondersteuning te kunnen bieden vroeg gemeente Dronten aan RadarAdvies om een doelgroeponderzoek uit te voeren.
Opdracht
Werkende armen in beeldDe gemeente Dronten wilde beter begrijpen waarom werkende inwoners met geldzorgen geen hulp vragen aan de gemeente en wat zij wel nodig hebben om geholpen te worden. Wij kregen de opdracht om deze groep in beeld te brengen en te onderzoeken welke aanpakken echt werken. De uitkomsten vormen een stevige basis voor een gerichte strategie om hen beter te bereiken en te ondersteunen...
Aanpak
Vanuit perspectief van de doelgroepHoe ziet het dagelijks leven eruit van werkende inwoners met geldzorgen? Wat ervaren zij en wat hebben ze nodig? In dit onderzoek stond hun perspectief centraal.
Onze onderzoekers zochten deze inwoners actief op via bestaande netwerken en vindplaatsen, zoals lokale buurthuizen, sociale initiatieven, actieve wijkbewoners, vrijwilligers en andere sleutelfiguren. Zo kwamen we stap voor stap in contact met een doelgroep die voor de gemeente moeilijk te bereiken was.
Via verdiepende interviews, praatplaten, ervaringsverhalen en gezamenlijke reflectiesessies leerden we meer over hun situatie. We ontdekten wat hen belemmert, wat hen helpt en hoe zijn hun relatie met de gemeente ervaren.
Dit leverde waardevolle inzichten op, waaronder:
hoe inwoners omgaan met financiële onzekerheid.
waarom zij geen gebruikmaken van gemeentelijke regelingen.
welke drempels zij ervaren bij het aanvragen van ondersteuning.
wat zij nodig hebben om ondersteund te worden zonder hun zelfstandigheid te verliezen.
Resultaat
Doelgerichte ondersteuning voor wie het nodig heeftHet doelgroeponderzoek leverde een gedetailleerd beeld op van de verschillende groepen werkende inwoners in financiële onzekerheid in Dronten. Op basis daarvan ontwikkelden we een aantal persona’s: representatieve profielen die helpen begrijpen wie deze inwoners zijn, wat ze nodig hebben en hoe ze het beste benaderd kunnen worden. Met deze persona's kan de gemeente gerichter communiceren en effectiever ondersteunen, op een manier die past bij de leefwereld van haar inwoners.
Een van deze persona's is de Creatieve netwerker: iemand met veel veerkracht én verborgen drempels.
Benieuwd naar hoe zo’n persona eruitziet? Laat je inspireren!
Naast de persona’s leverden we een rapport op met onze belangrijkste bevindingen en aanbevelingen. Waaronder:
Versterk lokale netwerken
Verschillende respondenten waren onderdeel van sterke lokale netwerken waarin inwoners elkaar ondersteunen. De gemeente zou haar ondersteuning kunnen koppelen aan deze netwerken door ze te versterken en zo de drempel voor ondersteuning te verlagen.
Investeer in samenwerkingen met organisaties, ketenpartners en werkgevers
Deze inwoners zijn misschien nog deels onbekend voor de gemeente. Toch staan deze inwoners wel in contact met buurtbewoners, maatschappelijke organisaties, woningcorporaties, werkgevers of uitzendbureaus. Ook komen zij op diverse locaties en plekken in de gemeente. Door deze partijen goed te informeren, kunnen zij als schakel dienen om de doelgroep wél te bereiken.
Meer bevindingen en aanbevelingen zijn te vinden in ons rapport.
Impact
Van inzicht naar actieDankzij dit onderzoek heeft de gemeente Dronten beter zicht op de behoeften en drempels van de werkende inwoners met geldzorgen. De resultaten vormen een basis voor concreet beleid en interventies die beter aansluiten op hun situatie én leefwereld. Denk aan toegankelijke communicatie, meer inzicht in de dienstverlening en ondersteuning die recht doet aan hun zelfstandigheid.
Op dit moment werkt gemeente Dronten, samen met inwoners en RadarAdvies, aan vervolginterventies binnen een actieonderzoek. Zo vertalen we inzichten direct naar de praktijk.
Waarom doelgroeponderzoek werkt
Dit onderzoek laat zien dat doelgroeponderzoek niet alleen helpt om de juiste doelgroep te identificeren, maar ook essentieel is voor het creëren van beleid en dienstverlening die daadwerkelijk werkt voor de mensen die het nodig hebben. Dronten heeft nu de tools om de werkende inwoners die net niet rondkomen beter te ondersteunen, met respect voor hun kracht, zelfredzaamheid en privacy.