Leer wat nodig is
Praten mét inwoners is essentieel bij het maken, evalueren en verbeteren van beleid. Ons bureau is ontstaan vanuit deze gedachte. Een voorbeeld: al in 1989 lieten we 10 uitkeringsgerechtigden onderzoek doen onder hun eigen doelgroep. Door samenwerking tussen deze klantgroep en het gemeentelijk bestuur ging bijna de helft weer aan het werk. Dit illustreert waarom we in onze onderzoeken ruim baan maken voor de verhalen, meningen en ideeën van inwoners.
Onderzoek doen naar moeilijk bereikbare (groepen) inwoners vraagt vaak extra tijd. Wij helpen u daarbij. Het is onze gezamenlijke tijdsinvestering meer dan waard. Het verdiept resultaten, en aanbevelingen sluiten daadwerkelijk aan bij de behoeften in de praktijk.
Praktijkvoorbeeld: onderzoek schuldhulpverlening
Het doel van ons onderzoek naar schuldhulpverlening voor de Rekenkamercommissie Dordrecht:
– zicht krijgen op de uitvoering van het vastgestelde schuldhulpverleningsbeleid
– een positieve bijdrage leveren aan de uitvoering van het schuldhulpverleningsbeleid
De hoofdvraag van het onderzoek: in hoeverre slaagt het schuldhulpverleningsbeleid erin om inwoners van de gemeente Dordrecht met schulden te bereiken en in hoeverre draagt dit bij aan het verminderen van schuldenproblematiek onder deze inwoners?
Onderzoeksaanpak
Lees voor onze onderzoeksaanpak pagina 20 en 21 van het onderzoeksrapport Helpen bij schulden helpt.