Hoe kan wetgeving sociale ondernemingen ondersteunen?

Nieuws - 05 juli 2019

Wat kunnen we leren van de ervaringen met sociale ondernemingen in andere Europese landen? Hoe zou wetgeving sociale ondernemingen kunnen ondersteunen? Die vragen stonden centraal op een bijeenkomst in Bratislava, die Bert Otten van RadarAdvies in juni begeleidde, samen met het bureau ICF.

 

In veel Europese landen komen sociale ondernemingen op. En overal hebben ze andere kenmerken en andere behoeften aan ondersteuning. Op de bijeenkomst Peer Review on “Social economy and social enterprises in legislation and practice” ontdekten experts uit Slowakije en negen verschillende landen en van de Europese Commissie, dat er een grote variëteit is aan sociale ondernemingen en aan instrumenten om deze te ondersteunen. Dat komt omdat ze vaak land- of regiospecifiek zijn.

 

Succesfactoren

Binnen die verscheidenheid konden de aanwezigen een aantal succesfactoren onderscheiden.

  • Een uitgebreid ecosysteem is essentieel voor de ontwikkeling van sociaal ondernemerschap: schoolprogramma’s die van jongs af aan een ondernemersmentaliteit bouwen, het ondersteunen van de duurzaamheid van bedrijfsmodellen door middel van mentorschap, training, begeleiding en technische assistentie, en het motiveren van de particuliere sector om in sociale ondernemingen te investeren en hun goederen en diensten af te nemen.
  • Ook labels voor sociale ondernemingen zijn effectief wanneer ze duidelijke voordelen hebben voor de gecertificeerde partij. Het is belangrijk dat de goederen en diensten van deze labels worden gepromoot, om hun zichtbaarheid en effectiviteit te vergroten. Het vertrouwen van de klant (op het etiket) is cruciaal.

 

Meer succesfactoren, ervaringen en voorbeelden van wetgeving, kunt u vinden in deze samenvatting.