Platform Y vergroot huurdersparticipatie 18-35 jaar woningbouwcorporatie Ymere

Nieuws - 12 december 2018

Het nieuwe jongerenplatform Platform Y van woningbouwcorporatie Ymere werpt al binnen een jaar zijn eerste jaar vruchten af. Het platform weet jonge huurders tussen de 18 en 35 jaar blijvend aan zich te binden via nieuwe participatiemogelijkheden.

De jonge huurders komen via het platform zélf met creatieve en goedkope oplossingen voor zaken die het woongenot verbeteren, zoals het (goedkoop) uitbesteden van bepaalde schoonmaakwerkzaamheden, creatieve oplossingen voor voldoende verlichting en schone en fietsvrije paden. RadarAdvies werkt sinds november 2017 samen met Seinpost Adviesbureau in opdracht van Ymere om mee te helpen de huurdersparticipatie verder te verbeteren via de implementatie van Platform Y.

 

Corporatie Ymere verhuurt in metropoolregio Amsterdam (Amsterdam, Almere, Haarlem, Haarlemmermeer en Weesp) meer dan 70.000 sociale huurwoningen. Begin 2017 begon Ymere met een project om jongeren meer te betrekken bij de corporatie. In 2020 zal namelijk 40% van de huurders van Ymere uit de leeftijdsdoelgroep van 18 tot 35 jaar bestaan. Het bleek tot voor het project moeilijk deze groep te bereiken.

Sinds de derde bijeenkomst ter verbetering van de huurdersparticipatie van Ymere zijn RadarAdvies en Seinpost bij het project betrokken. Hierbij dragen Mirte Loeffen als projectleider en Lauren Bruijning als adviseur onder andere zorg voor de implementatie en verzelfstandiging van Platform Y. Dit moet een op zichzelf staand platform worden dat de communicatie tussen huurders faciliteert en bevordert. Mirte en Lauren hebben veel praktijkervaring met participatie, co/creatie en huisvesting.

 

Mirte Loeffen is enthousiast over het succes van Platform Y en ziet vanuit haar rol als projectleider dat er in de toekomst nog meer kansen voor woningbouwcorporaties in het verschiet liggen bij het vergroten van huurdersparticipatie onder een jonge doelgroep:

Mirte:

“Platform Y leidt tot ervaren eigenaarschap van de leefomgeving. Hierdoor komen jonge huurders met innovatieve woonverbeteringen die weer tot een loonkostenbesparing van de corporatie leiden. Jonge huurders zijn ook het perfecte klantenpanel voor een digitale moderniseringsslag van de dienstverlening aan alle huurders van Ymere. Zo is Platform Y betrokken bij de ontwikkeling van Mijn Ymere, een ICT-toepassing waarmee huurders hun eigen huurdersgeschiedenis kunnen inzien en direct vragen stellen via de juiste kanalen.”

Neem voor meer informatie gerust contact op met Mirte Loeffen.